петък, 23 март 2012 г.

Козунак "Руска плитка"

Великден наближава и аз като един съвестен и отговорен кулинар започнах моите козуначени упражнения.
Миналата година попаднах на този начин на сплитане в един италиански кулинарен форум и доста ме заинтригува. Още тогава правих козунак в тази форма, но той така и не доживя да позира - бе изяден бързо и безмилостно.
Странно е, че наименованието е руска плитка, защото не го срещнах в никой от руските сайтове. Но може би не съм се заровила достатъчно дълбоко там. Както и да е - важното е, че резултатът е впечатляващ и интересен и затова реших да го споделя и с вас.


Аз промених малко количеството на продуктите според нашия вкус, защото козунакът от  оригиналната рецепта ми дойде малко по-сух и твърд.

Състав:

200 мл топло мляко
100 грама меко  масло
2 големи яйца
600 гр бяло брашно
130грама захар
1 чаена лъжичка сол
7-10 грама суха мая
1 ванилия
настърганата кора от един лимон или портокал

За плънката:
1 с.л. какао
кафява захар според вкуса
1/2 ч.ч ситно нарязани озахарени плодове и стафиди
30 гр. меко масло
(може сами да изберете плънка по избор - макова,  с какао и захар, или с начупен шоколад)

30-50мл. прясно мляко за намазване на козунаците преди и след изпичане



Всички съставки замесих в машината за хляб в изброената последователност на продуктите.
При мен на програма "тесто" времето за втасване не е достатъчно, така че след това сложих тестото за още час във фурната на 40 градуса така, както си е  в кошничката на хлебопекарната.
Когато тестото запълни кошницата ( удвои обема си) се изважда и се оформя в една по-голяма или в две по малки форми за печене. Аз направих така - разделих го на две. В едната форма (по-голямата) в размери 35/11 см оформих "руската плитка" с 2/3 от тестото, а в кръглата с диаметър 18см.  сплетох другия козунак.


 Начинът на сплитане и оформяне на "руската плитка" нагледно може да видите ето тук,


като съвсем не са необходими две жени в кухнята за това.

С тестото се работи лесно. След оформяне на козунаците следва второ втасване до удвояване на обема - при мен отне около час и половина. Втасалите козунаци се намазват с прясно мляко, поръсват се по желание с кристална захар  и се пекат на 175 градуса до готовност заедно.
След изваждане от фурната, ако сте ги намазали само с прясно мляко, ги намажете отново и ги покрийте с чиста кърпа. Преди поднасяне може да поръсите с пудра захар.
Мога да споделя, че това е един от най-вкусните козунаци, които съм правила , при който се получават страхотни конци.

Понеже получих въпроси относно втасването и оформянето на тестото, ще дам още няколко уточнения:
По принцип в машините за хляб първо се слагат течните продукти, а над тях сухите. Затова в топлото мляко слагам маслото да се достопи, разбивам яйцата, които трябва да са на стайна температура, за да не се пресекат от топлината на млякото и всичко заедно изсипвам в кошницата. Отгоре пресявам брашното и в едното ъгълче слагам солта, в другото -  захарта, а по средата - маята, защото тя не трябва да има допир до тях. На този етап можете да сложите лимоновата кора и ванилията, макар че моята машина след определено време дава сигнал за прибавяне на добавки. Машината я ползвам на програма тесто - т.е. само омесване и втасване.(предпочитам да ги пека в друг съд, защото от машината излизат като калъпи). При мен програмата е 1час и 50мин, като 20мин. затопля продуктите. Понеже на козунаците им е необходимо повече време да втасат, програмата тесто при мен като необходимо време за това не ми е достатъчна. Затова, след края на програмата "тесто" изваждам кошницата с тестото и я слагам във фурната да довтаса. Това обаче зависи много и от маята. Най-лесно се познава от обема на тестото - ако е удвоило обема си - вече е готово за оформяне. Тогава се изважда от кошницата и се оформя - разточва се, слага  се плънка и се сплита. Така оформените козунаци се слагат във формите за печене и трябва да втасат втори път - пак до удвояване на обема. Около час и половина. Може и повече. Когато удвоят обема втори път, се намазват с прясно мляко (може и жълтък с олио) и  се пекат в предварително загрята на 175 градуса фурна. И да не е предварително загрята, пак ще станат.
Ако сплитането на козунака по този начин ви се вижда сложно и решите да го направите така, както ви е по-лесно и решите да не слагате сладка плънка, може да добавите още 20 г захар към основното тесто за баланс на сладостта.
Успех на всички!



Тези козунаци се изяждат бързо. Особено, ако са правени преди Великден. Но по празника може да остане някое друго парче козунак. В такъв случай ви предлагам да се възползвате от рецептата ми за крем карамел с бишкоти и козунак!



Добър апетит!

58 коментара:

  1. Не знам дали ще се справя с руската плитка, но рецептата за тестото много ми допадна. Ще я изпробвам.

    Приятен уикенд!

    ОтговорИзтриване
  2. Нелииии, страхотни козунаци!
    И клипчето е много показателно, благодаря, че сподели.
    Ако реша да правя козунаци - по тази рецепта ще са.
    Поздрави и хубави почивни дни!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Благодаря, Пеп! Доволна съм, че те провокирах:)) Иначе сделката още важи!:))Поздравче!

      Изтриване
  3. Чудесен козунак,то плънка, то форма, конци, коричка, Всичко му е страхотно!!!

    Мисля, че си абсолютно готова за Великден!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. О, Бети, говори ми, говори....:) Не съм още, сега чакам да изпробвам и нещо друго. И към теб имам големи очаквания за празника:))

      Изтриване
  4. Гуинет, много красива плитка, ще пробвам!
    Хубава вечер!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Да, интересна е и никак не е сложна! Поздрави, Марианка!

      Изтриване
  5. Нели, страшно апетитно изглежда :)
    И аз съм гледала този начин, но не съм опитвала!
    Не репетирам и като гледам прекрасните ви предложения ще си "копна" някоя рецепта!
    А и ако направя нещо сега, ще искам да опитам нещо друго за Великден.
    Няма да ми се иска да е същото !
    Хубава вечер и слънчеви почивни дни!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. То и аз така, Дани, не ми е интересно да правя едно и също. Поздрави!

      Изтриване
  6. харесва ли рецептата и не изглежда сложна.....а пухкави и меки стават ли???

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Какво да кажа - ние изядохме единия още същата вечер почти горещ, а другия на закуска - беше мек и ароматен!

      Изтриване
  7. Изглежда страхотно! Непременно ще пробвам! Хубав уикенд!

    ОтговорИзтриване
  8. Тази плитка е фантастична! Поздравления за реализацията и! Непременно ще пробвам това оформление някой ден! Хубав уикенд!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Като виждам вашия ентусиазъм, съм много доволна, че споделих рецептата. Слънчева неделя! Поздрави!

      Изтриване
    2. Ето това сътворих и благодаря за споделената рецепта! Пожелавам нови идеи и цветен Великден!!!!-http://imishkova.blogspot.com/

      Изтриване
    3. Видях го - разкошен е станал! Поздравления!

      Изтриване
  9. Много красиво и вкусно! Перфектни са козунаците ти, Неди! Прекрасен уикенд ти желая! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. О, Еви, такива думи от майстор като теб, знаеш ли как гъделичкат егото, м?:)) Благодаря ти! Хубав уикенд и на теб!

      Изтриване
  10. Ау Нели невероятно изглеждат козунаците. много апетитни!

    ОтговорИзтриване
  11. Леле, какво да кажа това е страхотия, голям майстор си! Поздрави!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Е, уча се още, как така - майстор. Експериментатор съм аз:)) Поздрави!

      Изтриване
  12. О,,,,,,,,,,, фантастично е!Просто съм безмълвна!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Йоли, докато ти си писала, аз гледах как правиш фунийките-букетчета със зелен крем и останах безмълвна! Благодаря ти, мила!

      Изтриване
  13. Много добре са ти се получили-поздравления!
    И благодаря за клипчето-от полза ще ми е...
    Приятна почивка,Нели!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Живе, така с клипчето всичко става нагледно и ясно. Ще се радвам да ги направиш! Поздрави!

      Изтриване
  14. Каква е тая красота, това наистина е като картина.
    Не съм много добра в тази област и много се радвам, когато видя подобни изящни изработки.
    Със сигурност е и много вкусно.
    Не мога да обясня на моите приятелки, че не е лесно да си в кулинарното блог общество, а да пазиш диета. Е, как да стане след всичките ви вкусотии.:))
    Поздрави.:))))))

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Е, как лесно - заради това общество и моята диета пострада. И сега се утешавам с козунаци:))Благодаря за хубавите думи!

      Изтриване
  15. Страхотни козунаци си направила, Гуинет! Направо красота!:)
    Благодаря за споделения начин на сплитане. Обезателно ще го изпробвам:)

    ОтговорИзтриване
  16. Невероятни козунаци! Не само че изглеждат вкусни, но стават и много красиви!
    Поздравления! Слънчев уикенд! :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Дани, да - добро съчетание на качество и външен вид:)) Поздрави!

      Изтриване
  17. Прелест! Много красива плитка!
    Поздравления!

    ОтговорИзтриване
  18. и аз с еприсъединявам към изказаните поздравлениея и възхищение!Много успешни козунаци!!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Радвам се, че открих и споделих тази плетка с вас, Соня! Благодаря ти!

      Изтриване
  19. Страхотни козунаци! Красиви, пухкави и вероятно много ароматни.

    ОтговорИзтриване
  20. Да, Ели, и ароматни!:)) Поздрави!

    ОтговорИзтриване
  21. Перфектни са просто :):):) И ще се пробват задължително ;-) Благодаря !

    ОтговорИзтриване
  22. Нели,плитката ти е много по-красива от тази на клипчето,а този кръгличкияте страхотен,толкова пухен и цветен,и плетката му е много ефектна!Трябва да се прабвам и аз на една такава да видим какво ще стане.
    С пожелание за усмихнат петък!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Роси, много си мила. Благодаря! А кръгличкият е с обикновена плитка с три фитила, завит като охлюв. Конците много си личат при това сплитане! Хубави почивни дни на цялото семейство!

      Изтриване
  23. Не можах да му устоя на това твое чудо :) и в момента тестото ми е на първо втасване ;) ако стане читаво - ще докладвам!!! Невероятен е козунакът ти - и аз като Еликсирчето мисля, че е мнооого по-готин от тоя на клипчето :)

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Мина, благодаря! Чакам отзиви, но всъщност въобще не се съмнявам, че резултатът при теб ще е отличен - след тези козуначени пеперуди тази плетка ще е за теб детска игра:)) Хубава неделя!

      Изтриване
  24. Прекрасни са козунаците! Много ме заинтригува с тази руска плитка.

    ОтговорИзтриване
  25. Страшно красиви козунаци си направила, Гуинет!
    Благодарности за споделената идея!
    Като видях козунака ти, си помислих, че страшно трудно да се сплете по този начин. На мен това ми е най-трудно. Но, като видях клипчето, си казах, ето го моят козунак :) Надявам се и на мен да ми се получи толкова красиво, колкото на теб.
    Поздрави и пожелания за хубава нова седмица!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ели, благодаря! пожелавам ти успех и вдъхновение при сплитането:))

      Изтриване
  26. Хей, чудесна плитка! Ще я пробвам и аз :)

    ОтговорИзтриване
  27. Както винаги,от твоите ръце излизат шедьоври...Многоперфектен козунак, ще го ползвам като сламка, ако набера кураж.
    Светли празници!
    Мария

    ОтговорИзтриване
  28. Козунаците са просто приказка! Тази плитка е много впечатляваща! За католическия Великден минахме с купен бриош, дали да не се пробвам за нашия Великден с домашен козунак :-)
    Това с козунаците е май заразно :-)

    Усмихнат ден ♥

    ОтговорИзтриване
  29. Както казва Милена, това с козунаците наистина трябва да е заразноили поне от идеята за този красив козунак прихванах и аз. Първия ми опит не беше много успешен, защото конци не се получиха, но инструкциите и клипчето ми бяха много полезни. Гуинет, благодаря! Комплименти и за твоята "руска плитка" и за снимките!

    ОтговорИзтриване
  30. Страхотно изглежда тази ^руска плитка^! Днес правих козунаци, но по бабината рецепта, като единия го сплетох по твоя начин - стана уникално красив! Утре ще прбвам и твоята рецепта. Замислила съм да пека кифлички, вярвам, че рецептата е подходяща :)

    ОтговорИзтриване

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...